Kamerlid
Kruimelpad
89 gevallen van agressie tegenover VDAB-bemiddelaars
BRUSSEL 27/05 15:30 (BELGA)
Van januari tot einde mei zijn er 89 gevallen van agressie tegenover bemiddelaars van VDAB gemeld. Dat heeft Vlaams minister van Werk Hilde Crevits (CD&V) in het Vlaams Parlement geantwoord op een vraag van Axel Ronse (N-VA). In 2019 en 2020 ging het op jaarbasis telkens om 158 gevallen. Dit jaar valt de stijging in het eerste kwartaal op. VDAB zal dit samen met de externe preventiedienst 'Cohezio' verder onderzoeken.
Minister Crevits noemt de stijging van het aantal gevallen van agressie "zorgwekkend". Volgens haar is elk geval van agressie er één te veel. "Er is geen enkele reden waarom agressie nodig zou zijn ten opzichte van VDAB-medewerkers", aldus Crevits. Mogelijk is er een verband met de coronacrisis die "de mentale weerstand van d e VDAB-klanten op de proef stelt".
VDAB neemt al verschillende maatregelen om agressie tegen te gaan. Zo zijn er bijvoorbeeld provinciale meldpunten agressie en wordt er gewerkt met teamleiders die een soort ambassadeurs zijn in het preventiebeleid. Dit jaar komen daar nog maatregelen bij zoals richtlijnen om agressie-incidenten als arbeidsongeval aan te geven, coaching, enz... Minister Crevits wijst er ook op dat elke VDAB-medewerker de mogelijkheid heeft om de opleiding 'Omgaan met agressie' te volgen. Sinds 2020 bestaat er ook een digitale cursus. "Ik roep de bemiddelaars dan ook op om zeker aan die cursussen deel te nemen", aldus Crevits.
Ook voor vraagsteller Axel Ronse is agressie tegenover VDAB-personeel onaanvaardbaar. Hij pleit ervoor om daders van agressief gedrag meteen te sanctioneren, bijvoorbeeld door het verlies van zijn/haar uitkering. Daarnaast zou er ook meer moeten gewerkt worden met een meldknop voor agressie zodat consulenten sneller geholpen worden bij agressief gedrag van een klant.